STATUT
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA Z Oddziałami Integracyjnymi
NR 33 IM. Jean’a Vanier W PŁOCKU
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
3) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. poz. 1943 z późn. zm.);
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356);
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkolu (Dz. U. z 2017 r. poz. 649);
6) Rozporządzenia Prezesa Rady ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 283);
7) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. r. w sprawie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (…);
8) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.);
9) Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 z późn.zm,);
10) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 z późn. zm.);
11) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017. roku w sprawie warunków organizowania, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (…);
12) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r roku w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (…).
NAZWA PRZEDSZKOLA
§ 1.
- Przedszkole nosi nazwę: Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. Jean’a Vanier w Płocku. Siedzibą przedszkola jest lokal przy ul. Padlewskiego 2.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Płock.
- Przedszkolu na wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców może być nadane imię osoby (osób), instytucji lub organizacji.
- Imię przedszkolu publicznemu nadaje organ prowadzący.
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu. W pieczęciach i stemplach można w zależności od ich wymiaru używać czytelnych skrótów.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Warszawskie Kuratorium Oświaty – Delegatura w Płocku.
CELE I ZADANIA
§ 2.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
- Udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom,
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora,
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi,
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
- rodzicami dzieci,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
- rodziców dziecka,
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
- poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej,
- dyrektora przedszkola,
- pomocy nauczyciela,
- asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego,
- organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji,
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń,
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 5,
- Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych . Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 4,
la) Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczb uczestników zajęć nie może przekraczać 10. Jeżeli jest to uzasadnione potrzebami dzieci, liczba uczestników zajęć może przekraczać 10,
-
- inne zajęcia terapeutyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 10,
- Porady i konsultacje dla dzieci oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści,
na) Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8,
nb) Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych,
-
- Działania, o których mowa w ust. 1, obejmują obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora,
- Planowanie i koordynowanie udzielania dziecku pomocy psychologiczno- pedagogicznej należy do obowiązków zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzy dyrektor,
- Zespół tworzony jest dla:
- dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii,
- dziecka, w stosunku do którego stwierdzono, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną – niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia dziecka taką pomocą,
- Pracę zespołu koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora. Jedna osoba może koordynować pracę kilku zespołów,
- Zadania i sposób działania zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej określają przepisy szczególne,
- Zadaniem pedagoga i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
aw celu określenia mocnych stron , predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, - minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz
- prowadzenie terapii indywidualnej ,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiazywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
— rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
— udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
-
- Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
- prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej i pisma,
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym dzieciom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z tym dzieckiem,
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
— rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
— udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej przez m.in.:
- kultywowanie tradycji lokalnych, narodowych i religijnych oraz dostarczanie elementów wiedzy o historii,
- zaznajamianie ze stolicą Polski, godłem, barwami, hymnem narodowym,
- organizowanie uroczystości przedszkolnych związanych z obchodami świąt państwowych, miejskich, religijnych,
- organizowanie wycieczek do miejsc pamięci narodowej,
- włączanie dzieci w życie najbliższego środowiska lokalnego,
- organizowanie nauki religii zgodnie z obowiązującymi przepisami MEN dla placówek publicznych,
- zwalnianie z uroczystości godzących w uczucia religijne,
- zapewnienie opieki nauczyciela dzieciom, które nie uczestniczą w zajęciach religii;
3) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi m.in., przez:
- tworzenie oddziałów integracyjnych dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym, z niepełnosprawnością ruchową, z porażeniem mózgowym, zespołem Downa, z autyzmem, z dietą pokarmową,
- organizowanie zajęć rewalidacyjnych,
- organizacja nauczania na podstawie orzeczenia kwalifikacyjnego poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- stwarzanie przyjemnej atmosfery wobec dzieci sprawnych
2a. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
2b. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego obszaru edukacyjnego, wynikających z podstawy programowej.
2c. Do głównych zadań przedszkola należy:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego;
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
2. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
- Opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza przedszkolem sprawuje nauczyciel;
- podczas krótkiej, uzasadnionej nieobecności nauczyciela opiekę nad dziećmi może przejąć pracownik obsługi upoważniony przez nauczyciela;
- Organizując zajęcia poza terenem przedszkola, nauczyciel w szczególności:
- ustala liczbę dzieci i liczbę personelu biorących w nich udział, tj. od 10 do 15 dzieci na 1 osobę personelu,
- zapewnia opiekę innego nauczyciela dzieciom, które z uzasadnionych powodów pozostają w przedszkolu,
- zabiera na dalszą wycieczkę środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy,
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa i lepszej organizacji wycieczek autokarowych dyrektor powołuje kierownika wycieczki, który odpowiada za organizację i bezpieczeństwo wszystkich uczestników,
- wyjazd zorganizowanej grupy powinien być zgłoszony przez kierownika wycieczki na druku” Karta wycieczki” zgodnie z regulaminem wycieczek obowiązującym w przedszkolu,
- na uczestnictwo dziecka w wyjeździe zorganizowanym przez przedszkole rodzic musi wyrazić zgodę na piśmie,
- w trakcie każdego wyjścia poza przedszkole nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznanie z nimi dzieci przed wyjściem w teren;
- Opiekę nad dziećmi w czasie zajęć dodatkowych, np. religia, język angielski sprawuje osoba prowadząca zajęcia, w czasie zajęć rytmiki – osoba prowadząca z nauczycielem;
- Organizując zajęcia na przedszkolnym placu zabaw, nauczyciel zobowiązany jest przestrzegać zasad bhp oraz regulaminu korzystania z ogrodu:
- przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren powinien być sprawdzony przez nauczyciela lub pracownika obsługi,
- wszystkie uszkodzenia sprzętu należy zgłaszać do referenta lub dyrektora,
- zabrania się korzystania ze sprzętu w przypadku zauważenia jakichkolwiek usterek zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu,
- z urządzeń placu zabaw mogą korzystać dzieci uczęszczające do przedszkola jedynie pod nadzorem i opieką pracowników jednostki, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo i zdrowie,
- dzieci, które nie uczęszczają do przedszkola, lub uczęszczające, które zostały odebrane z jednostki mogą korzystać z placu zabaw jedynie pod nadzorem i opieką rodziców lub dorosłych opiekunów. Opiekunowie ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci oraz prawidłowe korzystanie z placu zabaw i urządzeń terenowych,
- przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wypadki na placu zabaw poza godzinami otwarcia, w dni wolne od pracy oraz wypadki dzieci nie uczęszczających do przedszkola lub odebranych wcześniej z jednostki pozostawionych bez opieki dorosłych;
- Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci:
- Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola i odbierane przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo,
- Upoważnienie udzielane jest w formie pisemnej,
- Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest bezpośrednie powierzenie go opiece nauczyciela,
- Nauczyciel sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu powierzenia przez rodzica (opiekuna) do chwili odebrania go przez rodziców (opiekunów) lub pisemnie upoważnioną dorosłą osobę,
- W przypadku zauważenia problemów z zapewnieniem bezpieczeństwa dziecku przez osobę odbierającą je z przedszkola np. brak upoważnienia, stan nietrzeźwy nauczyciel odmawia wydania dziecka oraz zawiadamia inną osobę wskazaną przez rodziców w upoważnieniu.
3. Przedszkole sprawuje formy indywidualnej opieki nad dziećmi, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała lub doraźna pomoc materialna.
- Dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej przysługuje pomoc na ten cel z budżetu gminy;
- Rodzice mogą się ubiegać o pomoc w dofinansowaniu kosztów pobytu dziecka w przedszkolu za pośrednictwem Dyrektora Przedszkola, który kieruje pismo do Rejonowego Ośrodka Pomocy Społecznej;
- Decyzję o ewentualnym przyjęciu pomocy i jej zakresie podejmuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie odrębnych przepisów.
ORGANY PRZEDSZKOLA
1. Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
2. Kompetencje Dyrektora Przedszkola:
- kierowanie działalnością jednostki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne;
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym jednostki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także możliwość organizowania administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- przyznawanie nagród, wyróżnień, występowanie z wnioskami o odznaczenia oraz wymierzanie kar porządkowych zgodnie z odrębnymi przepisami;
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- opracowywanie arkusza organizacji przedszkola.
2a. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej lub w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.
4a. Dyrektor w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
2) organ prowadzący szkołę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
Rada Pedagogiczna:
- Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni przedszkola.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, o których jest mowa w pkt. 4, niezgodnych z przepisami prawa.
6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
-
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji pedagogicznych po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmowanie uchwał w sprawach upoważnienia Dyrektora Przedszkola do skreślenia dziecka z listy wychowanków,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
- organizację pracy jednostki,
- projekt planu finansowego,
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje Dyrektora Przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rada Rodziców:
- W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków;
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola;
Do kompetencji Rady Rodziców należy występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw jednostki, a w szczególności:
-
- bieżącego i perspektywicznego programowania pracy przedszkola,
- pomocy w doskonaleniu organizacji warunków pracy przedszkola,
- współdziałania w realizacji programów wychowania, nauczania oraz zadań opiekuńczych przedszkola,
- organizowania działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu i najbliższym środowisku społecznym,
- opiniowanie programów wychowawczo-dydaktycznych na dany rok szkolny,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa ww. regulamin;
- Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i w statucie przedszkola.
- Wymiana bieżących informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych działaniach lub decyzjach odbywa się przez:
- organizowanie wspólnych posiedzeń organów przedszkola;
- przedstawianie przez Dyrektora informacji o sytuacji jednostki podczas zebrań i posiedzeń Rady Rodziców oraz Rady Pedagogicznej;
- zapoznawanie organów przedszkola z zarządzeniami władz oświatowych i decyzjami organu prowadzącego;
- wywieszanie na tablicy ogłoszeń informacji, zarządzeń władz oświatowych, organu prowadzącego.
Tryb wyboru członków Rady Rodziców:
- Członkowie powoływani są na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców;
- W skład Rady Rodziców wchodzą co najmniej po jednym przedstawicielu rad grupowych wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału;
- Rada składa się z przewodniczącego oraz członków, którzy są przedstawicielami rodziców poszczególnych grup;
- Działalnością Rady kieruje Przewodniczący, który jest wybierany spośród członków Rady Rodziców na pierwszym posiedzeniu.
Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
- W przypadku zaistnienia sporów wśród rady pedagogicznej, jeżeli spory są zasadne, dyrektor bada przyczynę sporu i w ciągu 7 dni ustosunkowuje się, stara się go złagodzić, aż do całkowitego wyeliminowania;
- W przypadku zaistnienia sporu między dyrektorem i nauczycielami, dyrektor wyjaśnia powód sporu wszelkimi sposobami, wspomagając się obowiązującymi przepisami prawa. W szczególnie trudnych przypadkach lub w sytuacji nierozwiązania problemu, strony zwracają się o pomoc do organu prowadzącego;
- Rada Rodziców może zgłaszać dyrektorowi zastrzeżenia dotyczące pracy nauczyciela;
- Jeżeli zastrzeżenia są zasadne, dyrektor udziela nauczycielowi ustnego upomnienia ostrzeżenia, w przypadku ponownego uchybienia w wywiązywaniu się z obowiązków, dyrektor wpisuje upomnienie do akt osobowych;
- W przypadku zastrzeżenia nieuzasadnionego dyrektor wyjaśnia sprawę zainteresowanym w ciągu 7 dni;
- W przypadku podjęcia uchwały przez radę pedagogiczną, która jest niezgodna z obowiązującymi przepisami, dyrektor zawiesza ją i powiadamia organ nadzorujący i prowadzący w ciągu 7 dni;
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, zaś gdy jest on stroną w sporze organ prowadzący na wniosek zainteresowanego. Rozstrzygnięcie dyrektora, organu prowadzącego jest ostateczne.
- Spory między organami szkoły rozwiązywane są wewnątrz szkoły na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów.
- Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
- Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.
§ 4.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone według zainteresowań, uzdolnień oraz potrzeb np. integracja dzieci niepełnosprawnych (niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym z niepełnosprawnością ruchową, z porażeniem mózgowym, z Zespołem Downa, z autyzmem, z dietą pokarmową, z cukrzycą) ze sprawnymi rówieśnikami.
§ 5.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W oddziałach integracyjnych liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20, w tym
3-5 niepełnosprawnych. - Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjmowane do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia.
§ 6.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu, bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka w ramach realizacji podstawy programowej odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00:
1) Na wniosek rodziców /prawnych opiekunów/ w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe:
- zajęcia dodatkowe odbywają się poza godzinami realizacji podstawy programowej,
- zajęcia dodatkowe mogą prowadzić osoby posiadające odpowiednie przygotowanie,
- koszty zajęć dodatkowych ponoszą rodzice (prawni opiekunowie) dzieci uczęszczających na zajęcia,
- terminy i sposób wnoszenia opłat ustalają z zainteresowanymi rodzicami prowadzący zajęcia.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego nowożytnego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut;
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7.
- Przedszkole jest wielooddziałowe.
- W budynku przedszkola są zorganizowane oddziały przedszkolne z wyżywieniem dla dzieci od 3 do 6 roku życia.
- Dopuszcza się możliwość tworzenia oddziałów integracyjnych lub specjalnych, w zależności od potrzeb środowiska lokalnego, warunków organizacyjnych, lokalowych i zgłoszeń nauczycieli chętnych do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
- W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów mogą być zlokalizowane w różnych miejscach, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§ 8.
- Organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku zatwierdzony przez organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
-
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- liczbę oddziałów,
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego;
- liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;
- liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych
-
§ 9.
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z ust.3 pkt.1
- Przedszkole jest czynne 11 godzin dziennie, tj. od godz. 6.00 do 17.00.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola:
1) W okresie wakacji Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. Jean‛a Vanier jest czynne przez dwa tygodnie wyznaczone przez organ prowadzący. Po tym okresie rodzice mają możliwość swobodnego wyboru innego przedszkola dyżurnego. Dopuszcza się możliwość wyłączenia przedszkola z pracy w wakacje ze względu na konieczność przeprowadzenia kompleksowych prac remontowych oraz likwidacji poważniejszych awarii. Wakacyjny harmonogram pracy wszystkich miejskich przedszkoli jest wcześniej przedłożony do wiadomości rodzicom.
- Inne informacje o przedszkolu:
- Przyjmowanie dzieci odbywa się w godz. 6.00 do 8.15;
- Ze względu na organizację żywienia rodzice zobowiązani są do przestrzegania wyznaczonych godzin przyprowadzania dzieci lub do przekazania informacji telefonicznej o spóźnieniu w danym dniu;
- Godziny posiłków:
- śniadanie – 8:30,
- obiad – 11:30,
- podwieczorek – 14:00.
5. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia:
§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa, bez bliższego określenia, o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć przedszkole prowadzone przez Gminę Miasto Płock,
2) oddziale – należy przez to rozumieć oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień,
3) korzystaniu z formy opieki nad dzieckiem do lat 3 – należy przez to rozumieć korzystanie w dni robocze z usług żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna utworzonych, prowadzonych lub dotowanych przez Gminę Miasto Płock na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat3 (Dz.U. z 2018 r., poz. 603, z późn. zm.),
4) rodzicu – należy przez to rozumieć także opiekuna prawnego oraz inną osobę, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem,
5) dziecku w wieku do lat 6 – należy przez to rozumieć dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat.
§ 2. 1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dziecku w wieku do lat 6, w wymiarze 5 godzin dziennie, obejmujące realizowanie zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych w tym:
1) zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane zgodnie z zestawem programów wychowania przedszkolnego przygotowanym przez przedszkole na dany rok szkolny,
2) zabawy swobodne i organizowane przez nauczyciela,
3) fachową opiekę pedagogiczną przyjętą przez przedszkole,
4) adaptację dziecka w środowisku przedszkolnym,
5) rozwijanie zdolności twórczych,
6) wspieranie indywidualnych zainteresowań,
7) zajęcia terapeutyczne i profilaktyczne prowadzone przez specjalistów,
8) zajęcia religii,
9) organizowanie zajęć ruchowych i imprez okolicznościowych.
2. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, o którym mowa w ust. 1 określa dla każdego oddziału ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola
3. Udzielone przez przedszkole świadczenia wykraczające poza bezpłatną podstawę programową i czas jej realizacji podlegają comiesięcznej opłacie uiszczanej przez rodziców dziecka w wieku do lat 6.
§ 3. 1. Rodzic ponosi odpłatność za korzystanie przez dziecko ze świadczeń udzielanych przez przedszkole poza czasem przeznaczonym na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, o którym mowa w § 2 ust. 1, obejmujące:
1) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem:
a) przygotowanie miejsca do zabawy, wypoczynku i snu dziecka,
b) nadzór nauczyciela i pracownika obsługi nad wypoczywającym dzieckiem,
c) nadzór nauczyciela nad dzieckiem w trakcie jego samodzielnych, indywidualnych zabaw w sali i na powietrzu;
2) zajęcia wpływające na rozwój sfery intelektualno-poznawczej i korygujące wady postawy;
3) przygotowanie dziecka do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach
artystycznych i okolicznościowych;
4) zajęcia umożliwiające realizację programów autorskich i innowacyjnych poszerzających podstawę programową wychowania przedszkolnego;
5) gry i zabawy:
a) wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka,
b) wspomagające i korygujące wady wymowy dziecka,
c) rozwijające zainteresowanie dziecka otaczającym go światem.
2. Ustala się miesięczną opłatę za korzystanie przez dziecko ze świadczeń, o których mowa
w ust. 1 w wysokości 1 zł za godzinę zegarową zajęć w czasie przekraczającym 5 godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, przy czym opłaty za niepełne godziny przelicza się odpowiednio proporcjonalnie.
3. Opłata, o której mowa w ust. 2 waloryzowana jest na zasadach określonych w art. 52 ust. 4-7 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).
4. Prezydent Miasta Płocka informuje rodziców o waloryzacji w formie obwieszczenia.
§ 4. W przypadku odpłatnego korzystania przez dwoje lub więcej dzieci z tej samej rodziny z przedszkoli prowadzonych lub dotowanych przez Gminę Miasto Płock lub formy opieki nad dzieckiem do lat 3, ustala się dla każdego dziecka miesięczną opłatę za korzystanie ze świadczeń, o której mowa w § 3 ust. 2 z 40% zniżką.
§ 5. 1. Zwalnia się całkowicie z opłaty za korzystanie ze świadczeń, o której mowa w § 3 ust. 2:
1) dzieci z rodzin, w których dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza dochodu obowiązującego przy ustalaniu prawa do zasiłku rodzinnego,
2) dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa
w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.).
2. Podstawą zwolnienia z opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 1), jest przedłożenie dyrektorowi przedszkola decyzji lub zaświadczenia o otrzymanym zasiłku, wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1952 z późn. zm.).
3. Podstawą zwolnienia z opłaty, o której mowa w ust.1 pkt 2) jest przedłożenie dyrektorowi przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 6. 1. Opłaty, o których mowa w § 3 i § 4 naliczane są w oparciu o faktyczny czas pobytu dziecka.
2. Opłata, o której mowa w § 3 ust. 2 nie obejmuje kosztów wyżywienia dziecka, które ustala się według odrębnych przepisów.
§ 7. Traci moc uchwała Nr 636/XXXVII/2013 Rady Miasta Płocka z dnia 27 sierpnia 2013 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Płock(Dz. Urz. Wojew. Mazow. z 2013 r. poz. 9471)
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Płocka.
§ 9. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 roku.
§ 10.
- W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
§ 11.
W przedszkolu utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
- Kompetencje Wicedyrektora przedszkola:
- organizowanie, nadzorowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej;
- dokonywanie hospitacji nauczycieli według planu i problematyki hospitacji;
- udzielanie instruktażu nauczycielom;
- sprawdzanie systematycznej realizacji programu pracy wybranego na posiedzeniu rady pedagogicznej;
- sprawdzanie realizacji rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;
- sprawdzanie i koordynowanie współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz rodzicami;
- sprawdzanie organizowanej współpracy z rodzicami przez nauczycieli – plan współpracy, zajęcia otwarte dla rodziców – ich organizacja, kąciki dla rodziców;
- kontrolowanie wykorzystania pomocy dydaktycznych ;
- kontrola pracy nauczycieli poprzez prowadzenie hospitacji i przeglądów bieżących, analiza dzienników i planów miesięcznych;
- zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności.
- Tworzenie właściwej atmosfery pracy zgodnie z zasadami kulturalnego współżycia między ludźmi – niestwarzanie sytuacji problemowych;
1.Samodzielny referent do spraw zaopatrzenia wykonuje prace związane z całością spraw administracyjno – gospodarczych w przedszkolu. Do obowiązków referenta należy w szczególności:
1. Zaopatrywanie przedszkola w żywność wysokiej jakości zgodnie z ustawą o Zamówieniach Publicznych;
2. Zaopatruje przedszkola w żywność i niezbędny sprzęt i wyposażenie w uzgodnieniu z dyrektorem, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3. Sprawdza zgodność dostarczonych towarów żywnościowych z Fakturami;
4. Prowadzi magazyny żywności i środków czystości oraz dokumentacje magazynową zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5. Nadzoruje sporządzanie posiłków i porcji żywnościowych dzieciom i personelowi, a także sposób ich podawania;
6. Sporządza dokumentację związaną z organizacją zbiorowego żywienia i odpowiada za jej prawidłowość;
7. Sporządza jadłospisy;
8. Prowadzi i przechowuje dokumentację związaną z HACCP;
9. Odpowiada za prawidłowe pobieranie i rozliczanie odpłatności od rodziców ( pod nieobecność magazyniera )
10. Prowadzi dokumentację związaną z przydzielaniem odzieży ochronnej i środków czystości i odpowiada za ich prawidłowość;
ponadto:
a) przestrzega obowiązujących przepisów, regulaminów, instrukcji i procedur dotyczących rachunkowości;
b) przestrzega zasad i przepisów bhp i p.poż oraz HACCP
11. Wykonywanie innych, wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez dyrektora.
12. Obowiązkiem pracownika jest dbałość o estetykę i porządek w miejscu pracy. Z tytułu swojego stanowiska pracownik ma dostęp do wielu akt i uczestniczy w rozmowach mających charakter tajemnicy służbowej, dlatego pracownik zobowiązany jest do bezwzględnego zachowania tajemnicy służbowej i państwowej.
2. Do obowiązków magazyniera należy:
1.Zaopatrywanie w środki czystości, odzież ochronną i inne.
2. Utrzymywanie w czystości pomieszczeń magazynowych.
3.Sporządzanie jadłospisów i prowadzenie dokumentacji żywieniowej (pod nieobecność intendenta).
4.Odpowiedzialność za stan magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.Obsługa Platformy Oświatowej związanej z opłatami za pobyt i żywienie dzieci w przedszkolu i terminowe rozliczanie z ZJO zgodnie z wymaganiami.
6. Obsługa Platformy Oświatowej związanej z rozliczaniem faktur na zakup sprzętów, zabawek, środków papierniczych i biurowych itp.
7.Prowadzenie dokumentacji związanej z rejestrowaniem urlopów pracowniczych i zwolnień lekarskich pracowników.
8.Przestrzeganie obowiązujących przepisów, regulaminów, instrukcji i procedur dotyczących rachunkowości.
9. Przestrzeganie zasad i przepisów Bhp P.poż i HACCP.
10. Dostarczanie dokumentów związanych z rachunkowością do ZJO i banku zgodnie z obowiązującymi terminami.
11. Ewidencjonowanie faktur.
12. Prowadzenie ksiąg inwentarzowych.
13.Wykonywanie innych, wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez dyrektora.
14. Obowiązkiem pracownika jest dbałość o estetykę i porządek w miejscu pracy. Z tytułu swojego stanowiska pracownik ma dostęp do wielu akt i uczestniczy w rozmowach mających charakter tajemnicy służbowej, dlatego pracownik zobowiązany jest do bezwzględnego zachowania tajemnicy służbowej i państwowej.
3.Do obowiązków pomocy administracyjnej należy:
1. Bieżące prowadzenie dokumentacji kancelaryjnej zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną- właściwe segregowanie dokumentów oraz ich rejestrowanie
2. Prowadzenie nadzoru nad dostarczeniem pracownikom wydruków z list płac
3. Pomoc przy sporządzaniu i dokumentów , takich jak PFRON, SIO, dokumentacji statystycznej,- wg określonych przepisów
4. Wprowadzenie i aktualizowanie danych w Platformie Edukacyjnej , KP- opracowanie dokumentów i zestawień
5. Pomoc w przygotowywaniu danych, analiz, zestawień kadrowych, wprowadzania danych do programu komputerowego zgodnie z terminami i wytycznymi określonymi przez organ prowadzący.
6. Odpowiedzialne i sumienne gospodarowanie mieniem publicznym
7. Przeprowadzenie wspólnie z dyrektorem i intendentem kontroli wewnętrznych zgodnie z regulaminem kontroli wewnętrznych Przedszkola
8. Prowadzenie wspólnie z dyrektorem zestawień godzin pracy i godzin nadliczbowych – w cyklu miesięcznym
9. Dostarczanie i odbiór dokumentów z ZJO oraz innych instytucji współpracujących z placówką
10. Przygotowywanie bieżących ogłoszeń i informacji dla rodziców
11. Prowadzenie akt osobowych pracowników na bieżąco, wg potrzeb
12. Organizowanie wspólnie z wyznaczonymi pracownikami, co najmniej raz w roku kalendarzowym przeglądu stanu technicznego Przedszkola – sprzętu komputerowego, drukarek, ksero itp.
13. Uczestniczenie w pracach związanych z inwentaryzacją – raz w roku kalendarzowym
14. Posiada uprawnienia do przetwarzania danych osobowych w systemie informatycznym (Platforma Zarządzania Oświatą).
15. Współpraca z innymi instytucjami i organizacjami w zakresie powierzonych obowiązków (MOPS, GUS).
16. Obsługa programu komputerowego w zakresie powierzonych obowiązków.
17. Wykonywanie innych wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez dyrektora.
18.Obowiązkiem pracownika jest dbałość o estetykę i porządek w miejscu pracy. Z tytułu swojego stanowiska pracownik ma dostęp do wielu akt i uczestniczy w rozmowach mających charakter tajemnicy służbowej, dlatego pracownik zobowiązany jest do bezwzględnego zachowania tajemnicy służbowej i państwowej.
4. Do obowiązków kucharza należy:
- punktualne przyrządzanie zdrowych i higienicznych posiłków oraz dbałość o jakość żywienia dzieci;
- porcjowanie posiłków zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz pełnienie nadzoru nad prawidłowym wydawaniem posiłków;
- branie udziału w ustaleniu jadłospisu;
- przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie oraz prowadzenie magazynu podręcznego;
- codzienne pobieranie i przechowywanie prób wydawanych do spożycia posiłków zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- dbanie o czystość i estetykę pomieszczeń kuchennych oraz utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego;
- organizowanie i nadzorowanie pracy innych pracowników kuchni;
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy przedszkola;
- przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych zgodnie z zasadami HACCP;
- sporządzanie jadłospisów dekadowych zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym;
- właściwe porcjowanie podstawowych posiłków zgodnie z przewidzianymi normami i stanem liczebnym dzieci w danym dniu;
- prowadzenie diet pokarmowych zgodnie z zaleceniem lekarza, przy współpracy z pielęgniarką.
Do obowiązków pomocy kucharza należy:
- pomaganie kucharzowi w przyrządzaniu posiłków;
- załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem produktów spożywczych;
- utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchennych, sprzętu i naczyń;
- dbanie o czystość odzieży ochronnej;
- dbanie o racjonalne zużycie produktów spożywczych i innych oraz utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu;
- wykonywanie innych czynności poleconych przez kucharza i dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy;
- informowanie kucharki o wszelkich usterkach i nieprawidłowościach stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;
- korzystanie ze sprzętu i urządzeń kuchennych zgodnie z zamieszczonymi instrukcjami ich użytkowania.
Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych wynikających z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia;
- utrzymywanie czystości i estetyki w przydzielonych pomieszczeniach oraz powierzonego sprzętu;
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy przedszkola;
- pomoc w zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa dzieciom na terenie jednostki (w łazience, podczas posiłków oraz zabaw i zajęć obowiązkowych) a także podczas spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola;
- Pełnienie dyżuru na terenie szatni w godzinach schodzenia się i rozchodzenia się dzieci.
Do obowiązków woźnej należy:
- utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach;
- utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu, narzędzi pracy oraz dbanie o stan zabawek i pomocy dydaktycznych w danym oddziale, zgodnie z wymogami higieny i bezpieczeństwa;
- pomaganie nauczycielowi danego oddziału w pełnieniu czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, wynikających z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia;
- przygotowywanie sali do posiłków oraz punktualne podawanie posiłków dzieciom danego oddziału;
- przygotowywanie sali do odpoczynku dzieci, dbanie o higieniczne warunki wypoczynku;
- prowadzenie dezynfekcji sanitariatów dziecięcych, zgodnie z obowiązującymi zaleceniami Sanitarnej Stacji Epidemiologicznej;
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy przedszkola;
- odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi środków chemicznych;
- pełnienie wyznaczonych dyżurów w szatni i dbanie o bezpieczeństwo odbieranych dzieci oraz ich mienia;
- zgłaszanie dyrektorowi jednostki lub kadrze pedagogicznej wszystkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu na terenie jednostki.
Do obowiązków dozorcy należy:
- strzec mienia przedszkola w godzinach swojej pracy;
- czuwanie nad bezpieczeństwem p. poż. powierzonych obiektów;
- utrzymywanie czystości na wyznaczonym odcinku;
- dbanie o estetykę otoczenia przedszkola i placu zabaw;
- usuwanie drobnych awarii urządzeń i sprzętów stanowiących mienie jednostki;
- zabezpieczanie sprzętu przed skutkami kradzieży, mrozów i opadów;
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy przedszkola;
- kontrolowanie jakości sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym;
- odśnieżanie przyległych chodników i schodów, posypywanie ich piaskiem lub solą w celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom odwiedzającym przedszkole;
- w godzinach dozorowania zgłaszanie do służb porządkowych (Policja, Straż Miejska) wszelkiego rodzaju zdarzeń i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu pracowników przedszkola oraz grożących dewastacji mienia jednostki.
Do obowiązków magazyniera należy:
-
- Przestrzega w pracy ustaleń instrukcji kancelaryjnej, a w szczególności klasyfikacji akt spraw zgodnie z ramowymi ustaleniami.
- Prowadzi na bieżąco i zgodnie z przepisami dokumenty jak: księgi inwentarzowe i inne.
- Odpowiedzialna za wysyłanie i załatwianie w terminie wszystkich spraw związanych ze sprawozdawczością GUS i inne.
- Prowadzi rejestr zwolnień lekarskich i listy obecności pracowników.
- Prowadzenie teczek akt osobowych pracowników.
- Zaopatrzenie w dzienniki lekcyjne i kół zainteresowań, druków specjalnych oraz druków powszechnego użytku.
- Przestrzeganie zasad oszczędności w gospodarce kancelaryjnej, zabezpieczenie tajności i poufności akt, odpowiednie zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania oraz prowadzenie archiwum szkolnego.
- Prowadzenie zeszytu wypadków.
- Zaopatrzenie przedszkola w druki i potrzeby materiałowe.
- Załatwia interesantów kulturalnie, przestrzega dyscypliny pracy i tajemnicy dotyczącej pracowników.
- Pomoc referentowi do spraw żywienia w czynnościach umów i opłat.
- Wykonuje inne prace dla dobra przedszkola zlecone przez dyrektora.
§ 12.
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub przyjętych dodatkowo zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, aby nauczyciel prowadził swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu.
§ 13.
1. W przedszkolu zatrudnia się logopedę, pedagoga specjalnego, psychologa i rehabilitanta ruchowego prowadzących zajęcia rewalidacyjne z dziećmi niepełnosprawnymi.
- Zadania logopedy:
- prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo dzieci uczęszczających na ćwiczenia logopedyczne;
- Zapoznanie rodziców z zadaniami wynikającymi z opracowanego rocznego planu pracy z dziećmi niepełnosprawnymi;
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dzieci i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej;
- udzielanie rodzicom na bieżąco informacji o postępach dziecka;
- przekazywanie nauczycielom grup integracyjnych zaleceń dotyczących prowadzenia ćwiczeń uzupełniających;
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wobec dzieci w domu rodzinnym i jednostce;
- włączenie rodziców w działalność przedszkola;
- współpraca z rodzicami –współpraca w zespołach pomocy pedagogiczno – psychologicznej;
- prowadzenie dokumentacji logopedycznej dotyczącej indywidualnej pracy z dzieckiem;
- współpraca ze specjalistami i nauczycielami zatrudnionymi w przedszkolu;
- tworzenie pogodnej, spokojnej atmosfery zabawy i nauki.
Zadania pedagoga specjalnego i psychologa:
- Udzielenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym;
- Prowadzenie badan i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron , predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym poszczególnych dzieci;
- Zaplanowanie sposobów zaspokojenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych na podstawie obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
- Udzielanie porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli;
- Prowadzenie warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli;
- Uczestniczenie w pracach Zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Prowadzenie dokumentacji, Kart Indywidualnych Potrzeb Dziecka I INNEJ.
§14.
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo dzieci.
Do zadań nauczyciela związanych z:
- współdziałaniem z rodzicami należy:
- zapoznanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
- poznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dzieci i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- udzielanie na bieżąco informacji o postępach dziecka,
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola,
- skrupulatne przestrzeganie zasad odbioru dzieci z przedszkola tylko przez osoby upoważnione przez rodziców wychowanków,
- dbanie o aktualizowanie informacji (numer telefonu, adres zamieszkania) gwarantujących, w razie konieczności, szybki kontakt z rodzicami;
2) z planowaniem prowadzeniem pracy wychowawczo – dydaktycznej i odpowiedzialności za jej jakość m.in. należy:
- staranna realizacja programu,
- planowanie pracy z dziećmi, opracowywanie miesięcznych planów pracy,
- realizowanie zaplanowanych tematyk w trakcie zajęć z całą grupą, z małymi zespołami powstającymi spontanicznie z inicjatywy dzieci lub w zespołach dobieranych przez nauczyciela,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej dotyczącej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami,
- tworzenie pogodnej, spokojnej atmosfery zabawy i nauki,
- stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w czasie różnych form aktywności,
- umiejętne kierowanie działalnością dziecka przez: organizowanie środowiska wychowującego, tworzenie sytuacji wychowawczych, dostarczanie treści oraz stosowanie różnorodnych metod i form pracy,
- troska o dobro dzieci i poszanowanie ich godności,
- nawiązanie indywidualnego kontaktu z każdym dzieckiem w celu indywidualizacji procesu wychowawczo – dydaktycznego,
- przygotowanie wychowanków do uzyskania dojrzałości szkolnej i podjęcia nauki w szkole,
- systematyczna współpraca z rodzicami i ich angażowanie w pracę na rzecz przedszkola,
- składanie propozycji do zadań rocznego planu pracy,
- aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
n) dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo dziecka podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;
3)z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych i ich dokumentowaniem m.in. należy:
- poznanie każdego dziecka w celu stworzenia mu warunków do optymalnego rozwoju na miarę jego indywidualnych potrzeb i możliwości oraz właściwego planowania i realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego i opiekuńczego,
- systematyczne prowadzenie obserwacji,
- wyciąganie wniosków wynikających z obserwacji jako podstawy do ukierunkowania dalszej pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej oraz prowadzenia indywidualnej pracy kompensacyjno -stymulacyjnej,
- współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- przedstawianie propozycji formy, sposobu dokumentowania obserwacji w prowadzonym oddziale przedszkolnym,
- systematyczne dokumentowanie obserwacji w formie wypracowanej przez Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. Jean‛a Vanier i zapisanej w księdze protokołów Rady Pedagogicznej,
- prowadzenie systematycznej obserwacji pedagogicznej w celu dostrzeżenia symptomów zaniedbania oraz przemocy domowej stosowanej wobec dzieci przedszkolnych,
- prowadzenie analizy gotowości do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci 6 i 5 letnich, których rodzice zadecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat);
ze współpracą ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną m.in. należy:
-
- systematyczne poznawanie dzieci, ich dotychczasowego rozwoju, warunków wychowania w rodzinie i środowisku,
- obserwowanie zachowania i postępów w rozwoju i ich dokumentowanie,
- wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w zachowaniu i rozwoju,
- otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków,
- otaczanie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych, z deficytami rozwojowymi,
- podejmowanie działań stymulacyjno – kompensacyjnych, pracy wyrównawczej wobec dzieci, które tego potrzebują,
- niwelowanie istniejących braków rozwojowych, środowiskowych, korygowanie wad i nieprawidłowości powstałych we wczesnym rozwoju dziecka,
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, ustalenia form pomocy i włączenia rodziców w życie przedszkola,
- współpraca z właściwą poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- podejmowanie środków zaradczych wobec dzieci przedszkolnych wobec których zaobserwowano oznaki przemocy domowej.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Formy współdziałania rodziców i nauczycieli:
- rodzice są zapoznawani z zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy na pierwszym w danym roku szkolnym ogólnym zebraniu z rodzicami,
- rodzice mają prawo wglądu do rocznego planu pracy, który znajduje się u Dyrektora Przedszkola,
- rodzice mogą składać swoje propozycje do rocznego planu pracy przedszkola,
- rodzice mają prawo do uzyskiwania wpływu na najważniejsze decyzje dotyczące pracy przedszkola przez reprezentującą ich Radę Rodziców,
- rodzice mają prawo do uczestniczenia w zajęciach otwartych i uroczystościach przedszkolnych,
- nauczyciel danego oddziału zapoznaje rodziców z informacjami dotyczącymi miesięcznego planu pracy i sposobu jego realizacji,
- nauczyciel ma obowiązek udzielania rodzicom rzetelnej informacji na temat ich dziecka, jego zachowania i rozwoju, podczas zebrań grupowych i rozmów indywidualnych,
- nauczyciele każdego oddziału prowadzą kąciki informacyjne dla rodziców zawierające tematykę planów miesięcznych,
- przedszkole prowadzi ogólną tablicę informacyjną dla rodziców zawierającą wydarzenia z życia przedszkola, ogłoszenia, informacje i treści mające na celu pedagogizację rodziców.
- rodzice są zobowiązani do wspierania nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej ich dziecka,
- rodzice mają prawo do uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiągnięciu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać,
- nauczyciel ma obowiązek udzielania rodzicom rzetelnej informacji na temat ich dziecka, jego zachowania i rozwoju, podczas zebrań, spotkań, rozmów;
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizuje się spotkania ze wszystkimi rodzicami w miarę potrzeb bieżących, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Częstotliwość zebrań grupowych i kontaktów indywidualnych ustalają rodzice i nauczyciele grup na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym.
§ 15.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeżeniem ust.2 i 2a.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
2a. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Szczegółowe kryteria przyjęć do przedszkola reguluje regulamin rekrutacji i przyjęć do miejskich przedszkoli na terenie miasta Płocka wprowadzany co rok zarządzeniem dyrektora Miejskiego Przedszkola Z Oddziałami Integracyjnymi nr 33.
Dziecko uczęszczające do przedszkola ma prawo do:
- akceptacji takim jakim jest;
- samotności i spokoju, gdy tego potrzebuje;
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczenia konsekwencji swojego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochrony i poszanowania jego godności osobistej oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym;
- edukacji w środowisku rówieśniczym;
- reprezentowania przedszkola na zewnątrz poprzez udział w imprezach, konkursach, uroczystościach;
- pomocy ze strony nauczyciela w łagodzeniu różnic rozwojowych i eliminowaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach utrudniających dalsze zdobywanie wiedzy oraz ukierunkowania i rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
- właściwych relacji i pozytywnych postaw ze strony wszystkich pracowników przedszkola;
- poznania zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka na terenie przedszkola;
- poznania możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu np. podczas pożaru mieszkania, zagubienia się w tłumie czy spotkania z nieznajomym.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola w przypadku:
- braku zgłoszenia się do przedszkola w terminie 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego i nieusprawiedliwienia w tym terminie przyczyny nieobecności;
- braku wiadomości o przyczynie nieobecności dziecka trwającej jeden miesiąc i po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców;
- nieregularnego uiszczania przez rodziców opłat za usługi świadczone przez przedszkole;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola.
§ 16.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 17.
Majątek i finanse
-
- Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. J. Vanier jako jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Środki finansowe na działalność jednostki pochodzą z budżetu Miasta Płocka oraz innych źródeł.
- Jednostka prowadzi działalność na podstawie planu finansowego opracowanego przez dyrektora dostosowanego do uchwały budżetowej na dany rok.
- Wszelkie wpływy uzyskane przez jednostkę stanowią dochody budżetu Miasta Płocka.
- Wydatki jednostki realizowane są z uwzględnieniem przepisów prawa zamówień publicznych, ustawy o finansach publicznych oraz innych przepisów.
- Obsługa finansowo – księgowa jednostki jest prowadzona przez Zarząd Jednostek Oświatowych w Płocku.
- Rachunkowość oraz sprawozdawczość prowadzona jest przez pracowników ZJO zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
- Sprawozdania finansowe i budżetowe jednostki sporządzają pracownicy ZJO, podpisuje Główny Księgowy ZJO oraz Dyrektor ZJO jako kierownik jednostki obsługującej i przekazuje terminowo do Prezydenta Miasta Płocka za pośrednictwem Skarbnika Miasta Płocka.
- Jednostka prowadzi wyodrębnioną ewidencję składników majątku będących w jej dyspozycji.
10. Nabywanie składników majątkowych od kwoty 3 500 zł do kwoty 10 000 zł wymaga zgody Prezydenta Miasta Płocka. Zakup wyżej wymienionego składnika majątku zostanie sfinansowany w całości ze środków budżetowych placówki.Pismo w sprawie wyrażenia zgody należy kierować do Prezydenta Miasta Płocka za pośrednictwem Skarbnika Miasta Płocka (pismo przewodnie).
Wydatek na zakup składnika majątkowego od kwoty 3 500,00 zł do kwoty 10 000,00 zł będzie zgodnie z klasyfikacją budżetową ujmowany w §4210 – zakup materiałów i wyposażenia lub w §4300 – zakup usług pozostałych, natomiast o wartości początkowej przekraczającej 10 000,00 zł będzie ujmowany w §6050 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych lub w §6060 – wydatki za zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych – wydatki te są zastrzeżone do kompetencji Rady Miasta Płocka.