INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDSZKOLA
Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 33 im. J. Vanier w Płocku rozpoczęło swoją działalność 1 kwietnia 1983 roku jako placówka wychowania przedszkolnego.
W naszym przedszkolu zatrudniony jest wysoko wykwalifikowany personel, doświadczeni specjaliści, dla których w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi niezwykle istotne jest podejście pełne ciepła i wyrozumiałości. Liczy się również cierpliwość i zaangażowanie, dlatego poza kwalifikacjami nasi pracownicy to przede wszystkim osoby, dla których praca w przedszkolu to życiowa pasja.
Bardzo istotnym faktem jest to, że w przedszkolu na stałe zatrudniona jest kwalifikowana pielęgniarka, która zajmuje się dziećmi wymagającymi opieki medycznej, w szczególności dziećmi z problemami urologicznymi, dziećmi z cukrzycą czy padaczką.
HISTORIA POWSTANIA ODDZIAŁÓW SPECJALNYCH
Przedszkole posiada wszechstronne doświadczenie w pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz opiekuńczej z dziećmi z różnymi niepełno sprawnościami. Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 wdrażana na podstawie wytycznych Ministra Edukacji Narodowej to projekt, który wskazuje ramy strategiczne dotyczące pracy terapeutycznej, kształcenia specjalnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju na kolejne lata pracy placówki o bardzo bogatej historii.
Miejskie Przedszkole Nr 33 stało się prekursorem tworzenia oddziałów specjalnych w placówkach ogólnodostępnych. W latach 1983-1992 w przedszkolu funkcjonowała jedna grupa tylko dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Warto zaznaczyć, że w Polsce utworzenie w przedszkolu pierwszego potwierdzonego oddziału specjalnego miało miejsce w Warszawie w 1989 roku.
Od 1993 roku funkcjonuje w Miejskim Przedszkolu Nr 33 na stałe system integracyjny oraz towarzyszące mu kształcenie w oddziałach specjalnych. W chwili obecnej jest 9 oddziałów integracyjnych i 5 specjalnych dla dzieci z głębszymi deficytami. Do grup specjalnych uczęszczają dzieci w wieku od 3-8 lat, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności są one przeznaczone dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnością ruchową i głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Celem głównym tych oddziałów jest rozwój sfery poznawczej, stymulowanie dziecka do nawiązywania kontaktów społecznych, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (mowa ciała, naśladownictwo, wrażenia zmysłowe, komunikaty werbalne i pozawerbalne w tym także alternatywne metody komunikacji), trening umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych, trening wyrażania potrzeb i emocji. Grupa może liczyć do 4 – 5 dzieci, jest ona prowadzona przez nauczyciela – pedagoga specjalnego, posiadającego odpowiednie kwalifikacje w zależności od potrzeb dzieci.
Dodatkowo podopieczni objęci są specjalistyczną pomocą w zakresie: terapii neurologopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, rehabilitacji ruchowej czy integracji sensorycznej, a także jeśli zachodzi taka potrzeba – terapią ręki i gimnastyką korekcyjną.
Dzieci niepełnosprawne regularnie uczestniczą w zajęciach integracyjnych z dziećmi zdrowymi, podczas których biorą udział w zabawach tematycznych, dowolnych, ruchowych oraz dodatkowych, takich jak język angielski, rytmika czy taniec towarzyski. Dzieci z niepełnosprawnościami uczą się nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, przestrzegania norm i zasad, komunikowania się z otoczeniem. Stopniowo są wdrażane do funkcjonowania w grupie integracyjnej. Jeśli zachodzi taka potrzeba i po konsultacjach ze specjalistami, dziecko może podczas trwania roku zostać przeniesione do grupy integracyjnej. W miarę możliwości, podopieczni uczestniczą we wszystkich wydarzeniach, uroczystościach zaplanowanych w kalendarzu imprez przedszkola, biorą udział w wycieczkach, spacerach, konkursach.